Nawigacja

Aktualności

"Kraj Rad. Fasada i terror" - spotkanie w Przystanku Historia - Wrocław, 25 października 2016

W Przystanku Historia odbyło się spotkanie poświęcone wystawie "Kraj Rad. Fasada i terror" z udziałem Samuela Bryana

25 października br. w Centrum Edukacyjnym IPN "Przystanek Historia" we Wrocławiu odbyło się spotkanie "Propagandowe oblicza Związku Sowieckiego (w nawiązaniu do wystawy IPN „Kraj Rad. Fasada i terror”). Gościem specjalnym wydarzenia był syn Juliena Bryana. Samuel Bryan opowiedział o twórczości i podróżach ojca, których efektem są m. in. zdjęcia wykorzystane na wystawie "Kraj Rad. Fasada i terror".

Program spotkania:

25 października 2016 r. (wtorek), godz. 12.00

Centrum Edukacyjne IPN „Przystanek Historia”
pl. Strzelecki 25, Wrocław

12.00 Otwarcie – dr Bartosz Kuświk (IPN)

12.05 Prof. Piotr Cichoracki (Uniwersytet Wrocławski) – „Związek Sowiecki w latach 30.”

12.20 Samuel Bryan – „Julien Bryan – fotograf, dziennikarz, podróżnik” (wystąpienie tłum. z jęz. angielskiego)

12.40 Tomasz Stempowski (IPN, kurator wystawy „Kraj Rad. Fasada i terror”) – „Kolekcja Juliena Bryana w zasobie Archiwum IPN”

13.00 Prezentacja zdjęć Juliena Bryana z podróży po Związku Sowieckim

13.20 Dyskusja

 

O wystawie „Kraj Rad. Fasada i terror”

24 października – 24 listopada 2016, Wrocławskie Centrum Kongresowe przy Hali Stulecia, ul. Wystawowa 1, sala C-D

"Kraj Rad. Fasada i terror" to wyjątkowy projekt wystawienniczy, który prezentuje skrajnie różne oblicza Związku Sowieckiego. Dzięki zdjęciom dokumentalnym możemy porównać obraz kraju ludzi szczęśliwych i oddanych władzy, który pokazywano gościom z zagranicy, z tym prawdziwym, ukrytym, którego symbolem stał się Gułag. Na wystawę składają się zdjęcia wykonane w ZSRS w latach 1923-1956 oraz fotografie z lat 1990 - 2003, które dokumentują pozostałości po sowieckich łagrach.

Ekspozycja jest efektem pracy dwóch twórców: Juliena Bryana, amerykańskiego fotografa, który otrzymał zgodę na przyjazd do Związku Sowieckiego i sfotografowanie życia codziennego w tym kraju oraz Tomasza Kiznego – polskiego fotografa, który dotarł do zdjęć z Gułagu, a także sam sfotografował pozostałości po łagrach w głębi ZSRS. 

Koncepcja wystawy zakłada zderzenie ze sobą propagandowego obrazu Kraju Rad, jaki pokazano Julienowi Bryan'owi, z tragedią Gułagu przedstawioną na zdjęciach Tomasza Kiznego. Instalacja jest podzielona na dwie odrębne części: zewnętrzną – „Rosjanie i Sowieci”, ukazującą fasadowe oblicze Związku Sowieckiego oraz wewnętrzną – „Gułag”, obrazującą sowiecki terror.

do góry